بتول
سادات امینی
آیا
حضرت مریم دو جنسی بوده است!
آیا
ممکن است روزی انسان شبیهسازی شود؟
«زوج»
در لغت به معنای مقارنهی دو شیئ و در اصطلاح نیز به هر کدام از نر و مادّه که قرین
یکدیگرند اطلاق میشود. قرآن کریم از زوجیّت میوهها، گیاهان و دیگر
چیزهایی که انسانها نمیدانند، سخن به میان آورده و در آخرهم اشاره به
زوجیّت همهی اشیاء جهان میکند. امروزه در زیستشناسی راجع به تولید
مثلهای غیر مزدوج، یعنی تولیدمثلهایی که فرد ماده بدون تماس با فرد نر،
بارور شود، مباحث زیادی مطرح است که شیوهی بکرزایی و شبیهسازی از جملهی
آنهاست. بکرزائی یا پاراتنوژنزیس، پدیده ایست که طی آن سیستم جنسی مؤنّث،
بدون حضور سلّولهای جنسی مذکّر، به تنهایی قادر به باروری خویش باشد و
شبیهسازی به معنای تولید مثل به روش غیرجنسی از افراد انتخاب شده به گونه ایست
که نسل ایجاد شده از آنها از لحاظ محتوای ژنتیکی کاملاً شبیه همتای خود باشد و
یا به معنای به دست آوردن
سلولهای بنیادی جنین است تا بتوان از آن در درمان ناتوانیها و بیماریها
استفاده کرد. علی رغم تمامی دستاوردهای بشر در زمینهی تولید مثلهای غیر جنسی
ولی این شیوه توانائی برابری با شیوهی تولید مثلها جنسی را ندارند و
نمیتواند ناقض اصل زوجیّت باشد؛ چراکه اوّلاً امکان انجام آنها در مورد انسان
به شدّت در هالهای از ابهام قرار دارد و بر فرض امکان، صدمات و لطمات جبران
ناپذیری را برای نسل بشر به همراه خواهد داشت. مضاف بر اینکه کارآیی این روشها
محدود بوده و به تولید مثل موجودات مجانس منحصر میشود.
اگرچه
تفسیر آیات الهی به وسیلهی دستارودهای بشر در زمینهی علوم و تکنولوژی، به علّت
قصور دانش بشر در فهم کنه کلام الهی، امر معقولی به نظر نمیرسد، با این وجود،
بررسی ظرافتهای نهفته در قرآن کریم و اخبارات آن از عجائت خلقت و
شگفتیهای آفرینش و تطبیق آن با یافتههای علمی بشر در اعصار حاضر،
میتواند نمایانگر اعجاز این کتاب آسمانی و شگفتیهای نهفته در این میراث
گرانقدر نبی اکرم اسلام صلی الله و علیه و آله و سلم باشد.
از
جمله کشفیّات جدیدی که در این چند سال اخیر اتّفاق افتاده و تحوّل عظیمی را به خصوص
در علم پزشکی به وجود آورده است، مسئله شبیهسازی یا کلونینگ در موجودات زنده
است. در جریان این تکنولوژی نوین، تولّد موجودات زنده از یکی از والدین و بدون
دخالت دیگری، امکان پذیر شده است. این در حالی است که در روند طبیعی تولید مثل، هر
یک از پدر و مادر در تولید فرزند نقش داشته و فرزند موجودی مرکّب از سلولهای
جنسی نر و مادّه بوده است.
حال
سؤال اصلی این است که آیا این شیوهی نوین در تولید مثل موجودات، مورد نقضی بر
قانون خلقت و سنن لایتغیّر الهی نیست و اگر چنین است با توجّه به اینکه مسئله
زوجیّت و خلقت موجودات از زوجین در قرآن کریم مطرح شده است، آیا این دستاورد بشری
نقضی بر آیات الهی وارد نمیسازد و اساساً مسئله شبیهسازی با مسئلهی
زوجیّت مورد اشاره قرآن چگونه قابل جمع است؟
زوج
در لغت به معنای «مقارنة الشئ لشیئ»[1]
است. در اصطلاح نیز در مورد حیوانات، به هر کدام از نر و مادّه که قرین یکدیگرند
«زوج» اطلاق میشود همچنین در غیر حیوانات و به طور کلی در همهی اشیاء به هر
چیزی که مماثل و شبیه دیگری باشد، «زوج» گفته شده است.[2]
علامّهی
طباطبائی در مورد معنای «زوج»، علاوه بر اشتمال این لفظ بر نوعی اقتران، عنصر تأثیر
و تأثر را نیر در معنای لغوی این واژه دخیل دانسته و مینویسد: «کلمهی زوجین
به معنای دو چیزی است که مقابل هم باشند؛ یکی فاعل باشد و مؤثّر و دیگری متأثّر. از
آنکه فاعل است عملی سر بزند و بر آنکه منفعل است واقع شود. مانند زن و شوهر»[3]
ایشان
در جای دیگر مینویسد: «مسئلهی تزویج دو چیز با هم و پدید آمدن چیز سوّم،
اختصاص به انسان و حیوان و نبات ندارد؛ بلکه خداوند تمامی موجودات را از این راه
پدید میآورد... و به طور کلی عالم را از دو موجود فاعل و منفعل درست کرده است
که این دو به منزلهی نر و مادّهی حیوان، انسان و نباتند؛ هر فاعلی با منفعل خود
برخورد میکند و از برخورد آندو، موجود سوّم پدید میآید.[4]
صاحب
تفسیر نمونه نیز هرچند کلمهی «زوج» را در اصل لغت به معنای دو جنس نر ومادّه
دانسته است، امّا این اصطلاح را قابل توسعه معنایی دانسته و معتقد است که با تعمیم
این اصطلاح به نیروهای مثبت و منفی، از آنجا که تمام اشیاء عالم از ذرّات مثبت و
منفی ساخته شده است، قانون زوجیّت به تمام عالم قابل سرایت است.[5]
تا
چند قرن پیش از این، بشر به وجود زوجیّت در تمامی جاندران اطّلاعی نداشت تا اینکه
گیاهشناس معروف سوئدی« کارل لینه»(1757-1787) نظریّهی خود را مبنی بر وجود نر
ومادگی در بین گیاهان در سال 1731، ارائه کرد.
این
درحالی است که قرآن کریم بیش از هزار سال پیش، از زوج و جفت بودن نباتات و جاندران،
سخن به میان آورد. خداوند در سورهی رعد میفرماید:
«وهو
الذی مدّ الأرض و جعل فیها رواسی و انهاراً و من کلّ الثمرات جعل فیها زوجین
اثنین»[6]
(او
کسی است که زمین را گسترده و در آن کوهها و نهرهایی قرار داد و از تمام
میوهها در آن جفت آفرید.)
در
آیهای دیگر آمده است: «و من کلّ شیئ خلقنا زوجین لعلّکم تذکّرون»[7]
از هر چیزی دو زوج آفریدیم.
نکتهی
قابل توجّه در این آیه استفاده از واژهی «شیئ» است که میتواند بیانگر این
مطلب باشد که قانون زوجیّت علاوه بر جاندران، در تمامی اشیاء و موجودات عالم نیز
وجود دارد. این بیان با کشفیّات علمی در مورد اتمها صورت گرفته است، قابل
فهمتر است. امروزه روشن شده است که اتمها از اجزای مختلفی تشکیل
شدهاند. اجزائی که دارای بار اکتریسیته منفی هستند و الکترون نامیده
میشود و اجزائی که دارای بار اکتریسیتهی مثبت بوده و پروتون نامیده
میشوند.
هر
چند نمیتوان این احتمال را در تفسیر
آیه از نظر دور داشت که ممکن است مقصود زوجیّت مورد ذکر، دو جنس متقابل
باشند؛ مانند شب و روز، آسمان و زمین، دریا و خشکی، نرمی و زبری و... چنانچه در
روایتی از امام رضا علیه السلام آمده است:
«خداوند
اشیاء جهان را متضاد آفرید تا روشن شود برای او ضدّی نیست و آنها را با هم قرین
ساخته تا معلوم شود، قرینی برای او نیست؛ نور را ضدّ ظلمت و خشکی را ضدّ تری و
خشونت را ضدّ نرمش و سرما را ضدّ گرما قرار داده است و در عین حال اشیاء متضادّ را
جمع کرده است و موجودات نزدیک به هم را از هم جدا نموده تا این جدائی بر جداکننده و
آن پیوستگی، دلیل بر پیوند دهنده باشد و این است معنای «ومن کلّ شیئ خلقنا زوجین»[8]
بنابراین
قرآن کریم گاهی از سخن از زوجیّت میوهها به میان میآورد و در مرتبهی
بعدی از زوجیّت گیاهان میگوید[9].
گاهی نیز سخن از زوجیّت چیزهایی میگوید که انسانها نمیدانند[10]
در آخرهم اشاره به زوجیّت همهی اشیاء جهان میکند.
تصور
ولادت فرزند بدون دخالت جنس از لحاظ علوم زیستی این عصر امری ممکن و قابل وقوع
شمرده شده است. امروزه در زیستشناسی راجع به تولید مثلهای غیر مزدوج،
یعنی تولیدمثلهایی که فرد ماده بدون تماس با فرد نر، بارور شود، مباحث زیادی
مطرح است و شواهد زیادی را برای اینگونه باروریهای ذکر کردهاند. این
تولید نسلهای غیر معمولی، در بسیاری از موجودات زنده جاری است و تکثیر این
موجودات، گاهی از همین طریق صورت میگیرد که شیوهی بکرزایی و شبیهسازی از
جملهی آنهاست.
بکرزائی
یا پاراتنوژنزیس، پدیده ایست که طی آن سیستم جنسی مؤنّث، بدون حضور سلّولهای
جنسی مذکّر، به تنهایی قادر به باروری خویش باشد. بکرزایی در گونههای مختلف
جانداران ابتدایی مانند حشرات، عنکبوتان و بندپایان مشاهده شده است. در برخی
کرمها نیز سیستمی شبیه آن با نامtrue
hermaphrodism (دوجنسی) وجود دارد.
جالب
توجّه است که در بکزایی، گونهی ماده به تنهایی و بدون حضور جنس مذکّر میتواند
شبیه خود را به وجود آورد، یعنی گونهی ماده به تنهایی برای تولید مثل و ازدیاد نسل
جنس مؤنّث کافی است. یکی از دانشمندان در این زمینه
میگوید:
«در
مورد نقش پدر و مادر در امر تولید مثل، باید به آزمایشهای«لوب باتیون» اشاره
کرد. در این آزمایشها با کمک روشهای ویژه، از تخمک بارونشدهی یک
قورباغه، بدون دخالت اسپرم ماتوزوئید و نطفهی نر، قورباغهی جدیدی را به وجود
آوردند. به این ترتیب ممکن است بتوان بک عامل شیمیائی یا فیزیکی را جانشین سلول
مذکّر کرد.»[11]
نکتهی
دیگر در این زمینه این است که هنوز بکرزایی انسان به اثبات نرسیده است و در مطالعات
آزمایشگاهی و هم در تولید کودکان خارج از بدن انسان، هم به سلول جنسی مذکّر و هم به
سلّول جنسی مؤنّث نیاز بوده است. چنین میتوان گفت که حتّی اگر در انسان تولید
مثل بکرزایی به اثبات برسد، هرگز بدون وجود اسپرماتوزوئید و سلول جنسی مذکّر، منجر
به تولید نوزاد مذکّر نمیشود، حتیّ در شبیهسازی نیز هنوز موفّق به انجام این
کار نشدهاند.
با
توجّه به آنچه گفته شده و سؤالی مطرح میشود که آیا حضرت مریم سلام الله علیها
و نحوهی تولّد حضرت عیسی علیه السلام را نمیتوان نمونهای بر وجود
بکرزایی در نسل بشر به شمار آورد.
برخی
صاحبنظران با بیاناتی وجود چنین احتمالی را تقویت کردهاند. ازجمله آقای یدالله
سحابی در کتاب «خلقت انسان» به این موضوع اشاره کرده و مینویسد: «بیشوهر
زاییدن مریم، یکی از مظاهر صفات غیر عادی او بوده است. این صفت هرچند غیر معمول است
امّا غیر طبیعی و غیر بشری نیست»[12]
ایشان
با استناد به واژهی «تمثّل» موجود در آیه بیان داشته اند که این کلمه از باب تفعّل
است که مفهوم دفعات و درجات متوالی را دارد و لذا میرساند که تجسّم رسول وحی
پروردگار، یک مرتبه صورت نگرفته بلکه مراتبی در این تظاهر بوده تا از یک طرف موجب
وحشت و ناراحتی و آثار سوء هراس در نسل نشود و از طرف دیگر برای امکان ترشّح غدد
تناسلی و آمادگی آن، وجود پاک مریم را تدریجاً تحت عوالم ملکوتی قرار دهد.[13]
امّا
باید توجّه داشت که هر چند حضرت مریم- سلام الله علیها- از جمله ابنای بشر و انسان
بوده است ولی از این نمیتوان نتیجه گرفت که نحوهی بارداری و تولید فرزند وی
نیز کاملاً طبیعی و داخل در چهارچوب عوامل طبیعی بوده است.
خداوند
از یک سو در آیات متعدّدی در مقام بیان انساب و سلسلهی نسلی حضرت مریم و حضرت
عیسی- علی نبینا و آله و علیه السلام- بر آمده است تا تصوّر غیر بشری بودن آنان از
اذهان پاک شود[14]
و از سوی دیگر با بیان نحوهی باردار شدن حضرت مریم و دخالت فرشتهی الهی در این
زمینه، این کار را فراتر از عوامل طبیعی دانسته و آنرا در حیطهی معجزات داخل کرده
است.
خداوند
خلقت حضرت عیسی علیه السلام را به خلقت حضرت آدم- علی نبینا و آله و علیه السلام-،
تشبیه کرده است و میفرماید: « انّ مثل عیسی عند الله کمثل آدم ...»[15] تا بیان کند که در مورد حضرت مریم
معجزهای رخ داده است و آن اینکه جنس مؤنّث به تنهایی توانسته است بارور شود و
پسری را به دنیا بیاورد. در حالیکه در بکر زائی موجودات دیگر، از مؤنث، مؤنّث دیگری
پدید میآید و لذا نمیتوان آنرا در قالب عوامل طبیعی خلاصه کرد. از همین
روست که خداوند، حضرت مریم و فرزندش حضرت عیسی- علی نبینا و آله و علیه السلام- را
«آیه» و نشانهی الهی برای عالمیان دانسته و میفرماید: «والتی أحصنت فرجها
فنفخنا فیها من روحنا و جعلناها و ابنها آية للعالمین»[16]
یکی
از مسائلی که انسان امروز با آن روبروست و بحثهای زیادی پیرامون آن صورت
میگیرد، فنآوری شبیهسازی یا «کلونینگ» است.
شبیهسازی
به معنای تولید مثل به روش غیرجنسی از افراد انتخاب شده به گونه ایست که نسل ایجاد
شده از آنها از لحاظ محتوای ژنتیکی کاملاً شبیه همتای خود باشد. برای این منظور
هستهی سلول غیرجنسی یا پیکری، به تخکمی که قبلاً از هسته تهی شده است، منتقل
میشود. از اینرو این فرایند دارای چهار مرحله است: 1- اخذ سلول اهدا کننده
هسته؛ 2- خروج هستهی از تخمک گیرنده؛ 3- جایگزین کردن هستهی تخمک با سلول دهنده؛
4- کشت و انتقال جنین بدست آمده به رحم.
این
تکنیک اوّلین بار در سال 1938 میلادی از سوی هانس اسپمن انجام شد. مشکلات زیادی در
راه شبیهسازی پستاندران وجود داشت تا آنکه محققان اسکاتلندی توانستند گوسفند
شبیهسازی شده با نام دالی(Dolly) را تولید کنند. پخش خبر تولید گوسفند شبیهسازی شده در سال
1997، توجّه محافل پزشکی، مذهبی، سیاسی و... را در جهان به سوی خود جلب کرد و از آن
به عنوان نقطهی عطف علم در آن سال یاد شد.
در
حال حاضرشبیه سازی به دو صورت انجام میپذیرد:
1-
شبیهسازی تولید مثلی که با هدف بقای نسل و دارا شدن فرزندی همتای والد از نظر
محتوای ژنتیکی صورت میگیرد که در بالا تشریح شد.
2-
شبیه سازی درمانی که هدف اصلی آن به دست آوردن سلولهای بنیادی جنین است تا
بتوان از در درمان ناتوانیها و بیماریهای استفاده کرد.
از
آنجاکه سلولهای بنیادی، سلولهای تمایز نیافتهای هستند که با شرائط
مناسب، توانایی تمایز به انواع سلولهای بالغ را دارا میشوند، میتوان
گفت شبیهسازی با استفاده از چنین سلولهایی برای بدست آوردن بافتها یا
اندامهای دچار مشکل، میتواند چشماندازی از آیندهای روشن را
برای بیماران صعب العلاج نوید دهد.
با
توجّه به هزینهی بالا و درصد کم موفقیّت در شبیهسازی حیوانات(بین یک تا دو
درصد) که به علّت دانش کم دربارهی روش شبیهسازی از طریق تولّد میباشد،
هرگونه تلاش برای تولید مثل انسان از این روش، در حال حاضر با شکست روبرو خواهد شد.
بخصوص که پس از تولّد حیوانات شبیهسازی شده حدود 30% از این حیواناتی که زنده
به دنیا میآیند، دارای ناتوانایی های بارز جسمی و مشکلات جدّی پس از تولّد
میباشند. دانشمندان عوارض مشابهی را برای شبیهسازی انسان از این رو پیش
بینی میکنند.
بنابراین
به نظر میرسد که در حال حاضر به دلیل ضعف تکنولوژی و دانش و نیز نبود توافق
عمومی در سطح جهان، عملاً هیچ
دانشمندی به خود اجازه انجام آزمایش برای شبیهسازی انسان را نمیدهد. امّا
هرگاه این موضوع تحقق یابد، میتوان ادّعا کرد که هر فردی ممکن است، میلیونها
بدل و شبیه خود داشته باشد.[17]
با
توجّه به جایگاه مسئله زوجیّت در قرآن کریم و نیز دستاوردهای جدید بشر در نحوهی
تولید مثلهای غیر جنسی میتوان نکات زیر را بیان
داشت.
1-
اگر چه در ابتدا به نظر میرسد که تولید مثلهای غیرجنسی مثل بکرزایی و
شیبهسازی خلاف قانون زوجیّت در عالم است، امّا با توجّه به فرایند آنها مشخّص
میشود که این اشکال خاص تولید مثل تنها به تولید محصول خاصی از همنوعان خویشند
و به هیج وجه نمیتوانند جایگزین شیوهی زوجیّت که اساس و منشأ پیداش انواع
مختلف موجودات بر روی این کرهی خاکی است، شوند.
2-
بنابرآنچه گذشت، هنوز شبیهسازی در مورد یک انسان کامل صورت نگرفته است و هنوز
از سوی کسی چنین ادّعایی صورت نگرفته است. بنابراین نمیتوان با این فرضیه و
آرزوی علمی، نقضی بر قانون عام و جاری زوجیّت که بر همهی عالم حاکم است، وارد
کرد.
3-
شبیهسازی بر روی انسان برفرض امکان وقوع، با مشکلات و عوارض خاصّی روبروست که
خود میتواند حاکی از ناتوانی این روش برای تبدیل شدن به جایگزینی مناسب برای
شیوهی متداول و طبیعی تولید مثل یعنی تولید مثل جنسی باشد.
[1]
- ابن
فارس، معجم مقائیس اللغة، ج3، ص35
[2]
- راغب
اصفهانی، مفردات الفاظ قرآن، ص384
[3]
- موسوی
همدانی، ترجمۀ المیزان، ج18، صلی الله علیه و آله و سلم
606
[4]
-
همان،ج17، ص137
[5]
- مکارم
شیرازی، تفسیر نمونه، ج22، صلی الله علیه و آله و سلم 376
[6]
- رعد/
3
[7]
-
ذاریات/49
[8] -
الحویزی، نور الثقلین، ج7، صلی الله علیه و آله و سلم
144
[9] - شعراء/
7
[10] - یس/
36
[11] - الکسیس
کارل، انسان موجود ناشناخته، صلی الله علیه و آله و سلم
104
[12] - یدالله
سحابی، خلقت انسان، ص161
[13] -
همان
[14] - «ان
الله اصطفی آدم و نوحاً و آل ابراهیم و آل عمران علی العالمین» آل
عمران/33-35
[15] - آل
عمران/59
[16] -
انبیاء/ 91
[17] - نقل از
سایت مرکز رویان.
1-
قرآن کریم
2-
ابن فارس، معجم مقائیس اللغة، قم: دارالکتب العلمیّه
3- موسوی همدانی، ترجمۀ المیزان، بنیاد علمی و فرهنگی علامه
طباطبائی
4- راغب اصفهانی، مفردات الفاظ قرآن، دمشق: دارالقلم،
1412.ه.ق
5- مکارم شیرازی، تفسیر نمونه
6- عروسی الحویزی، نور الثقلین، بیروت: موسسۀ التاریخ العربی،
1422ه.ق
7- الکسیس کارل، انسان موجود ناشناخته، تهران:
انتشارات نشر، بیتا
8- یدالله سحابی، خلقت انسان، تهران: شرکت
سهامی انتشار، 1351